mój sposób na zarabianie ;)

Mega Pensja - zarabianie w internecie

środa, 5 listopada 2014

Zasady postępowania administracyjnego - POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

1. Zasada państwa prawa według kodeksu postępowania administracyjnego. Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa. Kreowanie przepisów prawa to wyraz woli państwa. Przepisy te kreują w pewien sposób ład ustrojowy i społeczny, a także regulują stosunki wobec obywateli.
2. Zasada prawo-rządności w toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy mając na uwadze interes społeczny i słuszny interes społeczny i słuszny interes obywateli. Zasada ta oznacza metodę sprawowania władzy. Oznacza ona, że wszystkie organy władzy publicznej są zobowiązane do podejmowania decyzji zgodnie z prawem i na podstawie konkretnych dokumentów rangi ustawowej lub aktu wykonawczej (ustawy, rozporządzenia, przepisy). Do przepisów powszechnie obowiązujących zaliczamy również akty prawa miejscowego.
Organy administracji, które kreują postępowanie administracyjne (zgodnie z zasadą praworządności) muszą stać na straży prawa, aby w trakcie postępowania nie zostało ono naruszone, może to doprowadzić do uznania nieważności decyzji administracyjnej.
3. Pogłębianie zaufania obywateli. Organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli. Chodzi w niej o to, aby działania organów administracyjnych prowadzących postępowanie wyrażało zawsze przestrzeganie prawa i norm etycznych. Z zasady tej wynika, że w przypadku spornych lub niejasnych kwestii rozstrzygnięcie ma być na korzyść obywatela. Rodzi to poczucie bezpieczeństwa i zaufania do państwa. Zasada ta dowodzi, że uczciwe postępowanie jest pewnym standardem wpisanym w katalog przepisów prawnych. Odzwierciedlenie tej zasady znajduje się w orzecznictwie NSA (Naczelnego Sądu Administracyjnego) "Wątpliwości należy rozstrzygać na korzyść obywatela, jeżeli nie stoi temu na przeszkodzie ważny interes społeczny. Tylko takie postępowanie może pogłębić zaufanie obywateli."
4. Zasada informowania stron. Nazwana jest także zasadą czuwania nad interesem strony i innych osób biorących udział w postępowaniu. Organy administracji publicznej są obowiązane do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego. Organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie ponosiły szkody z powodu nieznajomości prawa i w tym celu udzielają im niezbędnych wskazówek i wyjaśnień. Zasada ta narzuca wiele funkcji organowi administracji i jednocześnie staje się on stroną skarżącą, sędzią i obrońcą, ponieważ ma obowiązek czuwania nad interesem strony oraz interesem społecznym. Organ administracji jest zobowiązany do poinformowania stron o przysługujących im praw w formie wyjaśnień i wskazówek, aby strona nie poniosła straty.
5. Zasada czynnego uczestnictwa stron w postępowaniu (zasada wysłuchania stron) organ administracji publicznej zobowiązany jest zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przede wszystkim przed wydanie decyzji by umożliwić im wypowiedzenie się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Chodzi w tym o to, że strona powinna być zawiadomiona minimum 7 dni przed rozpoczęciem postepowania o czynnościach postępowych. Organ jest zobowiązany do umożliwienia do wypowiedzenia się stronom w sprawie zebranych materiałów. Zasada ta nakłada na organ prowadzący postępowanie stworzenie prawnych możliwości interesów strony. W przypadku, gdy strona reprezentowana jest przez pełnomocnika to obowiązek o poinformowaniu o terminie postępowania, możliwościach wypowiedzenia się w sprawie przechodzi na pełnomocnika. Nieprzestrzeganie tej zasady może doprowadzić do sytuacji w wyniku, której niepoinformowanie strony o wszczęciu postępowania lub braku dostępu do akt sprawy zostanie wznowione postępowanie.
6. Zasada wyjaśniania przesłanek załatwienia sprawy inaczej jest zwane zasadą przekonania. Organ administracji publicznej powinien wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi się kieruje przy załatwianiu sprawy, aby w ten sposób doprowadzić do wykonania decyzji. Tłumaczy się stronie, że adresowana do niego decyzja jest zgodna z prawem i w takich okolicznościach nie można było wydać innej decyzji. Organ prowadzący postępowanie powinien uczynić wszystko, aby strony bez żadnego nacisku wykonały nałożony obowiązek. Celem takiej zasady jest zgodne i wyczerpujące uzasadnienie danej decyzji lub postępowania. W przypadku, kiedy organ nie przekona strony o zasadności decyzji i np. odstąpi od uzasadnienia decyzji organ będzie odpowiadał za naruszenie tej zasady. Organ wydający decyzje musi nie tylko przekonać stronę o słuszności decyzji, ale dopilnować, aby strona podporządkowała się pod nią.
7. Zasada szybkości postępowania (i ograniczonego formalizmu). Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko posługując się możliwie najprostszymi środkami do jej załatwienia. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień powinny być załatwiane niezwłocznie, co oznacza, że organ prowadzący postępowanie podejmowanie wszelkich decyzji bez zbędnej zwłoki. Chodzi o to, aby sprawy były wnikliwie i w jak najkrótszym czasie doprowadzone do końca - do rozstrzygnięcia. Pomocne w tej zasadzie są zapisane w kodeksie postępowania administracyjnego przepisy o terminach załatwienia spraw, wezwaniach, doręczeniach i postępowaniach dowodowych, które dyscyplinują przebieg postępowania.
8. Zasada ugodowego rozstrzygania spraw administracyjnych - nakłaniania do ugody. Sprawy, w których uczestniczą strony postępowania o spornych interesach mogą być załatwiane w drodze ugody sporządzonej przed organem administracji publicznej (ugoda administracyjna). Organy administracji publicznej, przed którymi toczy się postępowanie w sprawie powinien w tych przypadkach podejmować kroki skłaniające obie strony do zawarcia ugody. W praktyce zawarcie ugody oznacza skrócenie oraz uproszczenie postępowania administracyjnego. Warunkiem takiej ugody są:
- strony postępowania są zdolne do zawarcia porozumienia między sobą;
- ugoda musi zostać przeprowadzona zgodnie z prawem (zasada informowania stron);
- zasada pisemności postępowania nakłada obowiązek załatwienia sprawy w formie pisemnej
-sprawy mogą być przeprowadzone ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Treść i ustne motywy powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu bądź podpisanej przez stronę adnotacji. Zasada ta nakłada na organ obowiązek pisemnych czynności związanych z postępowaniem począwszy od zawiadomienia po akt porozumienia - zakończenie postępowania.
9. Zasada dwuinstancyjności oznacza, że mamy prawo do ponownego rozstrzygnięcia sprawy, czyli do odwołania się do organu drugiej instancji. Jednak jest to możliwie tylko w przypadku strony, której decyzja w danej sprawie nie jest ostateczna. Strona, której wydano ostateczną decyzję w I instancji nie ma prawa do odwołania się do II instancji. Dwuinstancyjność daje gwarancję, że w sytuacji, gdy strona otrzyma niezgodną z zasadami kodeksu postępowania administracyjnego decyzje będzie miała szansę odwołać się do organu II instancji. Wyjątek stanowi akt. 127 par. 2 k.p.a., Który mówi, że decyzja wydana przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze jest ostateczna - nie można się od niej odwołać. Strona niezadowolona z decyzji, z któregoś z tych organów może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy z zachowaniem terminów.
10. Zasada trwałości decyzji administracyjnej (zasada sądowej kontroli akt administracyjnych) decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych. Decyzje mogą być zaskarżane do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem na zasadach i w trybie określonym w odrębnych ustawach. Celem tej zasady jest ochrona praw nabytych przez stronę oraz ochronne porządku prawnego. Dzieje się tak, dlatego iż stabilność ostateczną rozstrzygnięć budzi w obywatelach zaufanie do władzy państwowej. Ostateczna decyzja to taka, od której nie przysługuje odwołanie w administracyjnym toku instancji. Nie przysługuje on:
- decyzjom wydanym w II instancji oraz decyzjom kasacyjnym
- decyzji organu I instancji po przekroczeni terminu odwołania
- decyzji wydanej przez ministra i samorządowe kolegium odwoławcze
- decyzji zawierającej wady powodujące nieważność decyzji z mocy samego prawa

Decyzji ostatecznej służy domniemanie legalności, oznacza to, że decyzja jest ważna do momentu aż odpowiedni organ stwierdzi jej nieważność. Przyczyną stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej jest jej wada.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz