Właściwości organów administracji
publicznej - są elementem organizacji do rozpoznawania i rozstrzygania
określonych rodzajów spraw w postępowaniu administracyjnym. Źródłem nabycia
przez organ administracji publicznej zdolności do załatwienia konkretnej sprawy
administracyjnej wyróżnia się właściwość ustawową i delegacyjną.
Właściwość ustawowa wynika wprost
z przepisów prawa. Przepis regulujący właściwości ma charakter bezwzględnie
obowiązujący. Strony postępowania administracyjnego nie mają wpływu na sposób
ustalania właściwości.
Właściwość delegacyjna to taka
gdzie ustawa przewiduje, że kompetencje danego organu mogą zostać przeniesione
na inny organ. Konieczne jest upoważnienie ustawy.
Wyróżnia się trzy rodzaje
właściwości:
1) rzeczowa
2) instancyjna (funkcjonalna)
3) miejscowa
Od tego czy sprawa zostanie
wniesiona do właściwego organu zależy, czy postępowanie administracyjne
zostanie ogóle wszczęte.
Wniesienie sprawy do podania
organu niewłaściwego do załatwienia danej sprawy skutkuje obowiązkiem jego
przekazania organom właściwym lub zawiadomienia wnoszącego o konieczności
wniesienia odrębnego podania do organu właściwego bądź zwrotem podania.
Właściwość rzeczowa - oznacza
powierzenie określonemu organowi załatwienia pewnego typu spraw
administracyjnych, ustala się je na podstawie przepisów prawnych regulujących
kompetencje zawarte w ustawach materialnego prawa (np. wodne, górnicze,
budowlane) uwzględniając przepisy ustaw, które dotyczą kompetencji organów
administracji publicznej. Taki przepis kompetencyjny musi wskazywać nie tylko
na dziedzinę administracji, której dotyczy, ale również określić, jaka ma być
treść i forma działania organizacyjnego (decyzja czynność
materialno-technicznej), w jakim działanie to może lub musi być podjęte.
Właściwość instancyjna - nie jest
ogóle wymieniona w kodeksie postępowania administracyjnego przyjmuje się, że
ustalenie odpowiada organizacja administracji ze względu na jego usytuowanie w
hierarchii organizacji jest elementem organizacji rzeczowej. Jednak w sprawach
proceduralnych kodeksu postępowania administracyjnego określa właściwość instancyjną
wskazując, jakie sprawy załatwiają organy wyższego stopnia nad organami
pierwszej instancji.
Właściwość miejscowa - rozumie
się zdolność prawną organizacji administracyjnej do realizacji właściwości
rzeczowej wyłącznie na obszarze określonej jednostki podziału terytorialnego.
Właściwość miejscową organizacji administracji publicznej ustala się w sprawach
dotyczących nieruchomości według miejsca jego położenia. Jeżeli nieruchomość
położona jest na obszarze dwóch lub większej ilości organów orzeka organ, na
którego części znajduje się większa część nieruchomości. W sprawach
prowadzących zakład pracy według miejsca, w którym zakład pracy jest lub ma
być. W innych sprawach według miejsca zamieszkania(siedziby) w kraju, a w razie
zamieszkania poza krajem według miejsca pobytu stron lub jednej ze stron.
Jeżeli żadna ze stron nie mieszka w kraju, ani nie ma tu siedziby i nie jest to
miejsce pobytu ustala się według miejsca ich ostatniego miejsca zamieszkania
(siedziby) ostatniego pobytu w kraju. Jeżeli nie można ustalić właściwości
miejscowej w sposób opisany to sprawa należy do organu właściwego dla miejsca,
w którym nastąpiło zdarzenie powodujące wszczęcie postępowania, albo w razie
braku ustalenia takiego miejsca do organu właściwego dla dzielnicy (stołecznej)
śródmieście w mieście stołecznym Warszawie.
W toku postępowania
administracyjnego mogą zaistnieć sytuacje, w których organizacja traci
właściwości w danej sprawie:
1. Mieć charakter prawny (zmiana
przepisów)
2. Faktyczny np. zmiana miejsca
zamieszkania, zmiana siedziby, w takich sytuacjach organy właściwe zostają
skazane przez nowe przepisy lub przepisy przejściowe, a dotyczy organ właściwy
zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania spraw do odpowiedniego organu.
3. W sytuacji, gdy dwa lub więcej
organów jednocześnie uznają się za właściwe w sprawie lub żaden z nich nie
uważa się za właściwy wtedy mamy do czynienia ze sporem o właściwość
(negatywny, pozytywny).
Spory o właściwość rozstrzygają:
1) między organami jednostki
samorządu terytorialnego z wyjątkiem przypadków określonych w punkcie 2-4
wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w przypadku braku takiego sąd
administracyjny
2) między kierownikami służb
inspektor straży administracyjnej zespolonej tego samego powiatu działającego w
imieniu własnym lub w imieniu strony starostwa.
3) między organami administracji
zespolonej w jednym województwie niewymienionej w pkt. 2 rozstrzyga wojewoda.
4) między organami jednostek
samorządu terytorialnego w różnych województwach z praw należących do zadań z zakresu
administracji rządowej kompetentny jest minister właściwy do spraw
administracji publicznej
5) między wojewodami oraz
członkami administracji zespolonej w różnych województwach minister właściwy do
spraw administracji publicznej
6) między wojewodą a organami
władzy niezespolonej minister właściwy do spraw administracji publicznej po
porozumieniach z organizacji sprawującym nadzór nad organizacjami pozostającymi
w sporze z wojewodą
7) między organizacjami
administracji publicznej innymi niż wymienionymi w pkt. 1,2,3,4,6 i 7 wspólne
dla nich organem wyższego stopnia a w razie braku takiego organu minister
właściwy do spraw administracji publicznej
8) miedzy organami administracji
publicznej, gdy jedną ze stron jest minister spór rozstrzyga prezes rady ministrów.
Do czasu rozstrzygnięcia sporu o
właściwość organ administracji publicznej, na którego terenie wynikła sprawa
obejmuje tylko czynności niecierpiące zwłoki ze względu na interes społeczny
lub słuszny interes stron obywateli i zawiadamia o tym organ właściwy do
rozstrzygnięcia sporu stron.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz