Postępowanie zwyczajne - jego
przedmiotem jest rozstrzyganie i rozpoznawanie spraw administracyjnych w trybie
i formie przewidzianych przez przepisy prawa procesowego zgodnie z przepisami
prawa materialnego.
W ramach postępowania głównego
wyróżniamy traktaty:
1. Postępowanie toczy się przed
organem I instancji
2. Postepowanie toczy się przed
organem II instancji w razie wniesienia odwołania.
Postępowanie nadzwyczajne - służy
ostatecznej weryfikacji decyzji administracyjnej, nie jest nim natomiast
rozstrzygnięcie merytoryczne sprawy administracyjnej. Postępowaniu administracyjnemu
można przypisać rolę służebną, byt tych postepowań uwarunkowany jest
wcześniejszym postępowaniem zwyczajnym zakończony wydaniem decyzji
administracyjnej.
Rodzaje postępowań
nadzwyczajnych:
1. Postępowanie w sprawie
wznowienia postępowania
2. Postępowanie w sprawie
stwierdzenia nieważności decyzji
3. Postępowanie mające na celu
uchylenie lub zmianę decyzji prawidłowej lub takiej decyzji, która dotknięta
jest niekwalifikowanym badaniem sprawy.
Podstawowe cechy organów
administracji publicznej:
1. Wyodrębnienie organizacyjne
2. Upoważnienie do stosowania
środków przymusu
3. Władczy sposób do działania
4. Działanie w interesie
publicznym
5. Działanie w zakresie
przyznanej przez prawo kompetencji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz