mój sposób na zarabianie ;)

Mega Pensja - zarabianie w internecie

niedziela, 9 lutego 2014

INDYWIDUALNY PLAN UCZENIA SIĘ W KONKRETNEJ SYTUACJI


  • Indywidualny plan uczenia się w konkretnej sytuacji na studiach z uwzględnieniem wszystkich elementów i uwarunkowań
  • Wielu studentów ma jeden wielki problem szczególnie podczas sesji, a mianowicie brak wiedzy na temat tego jak powinni prawidłowo się przygotowywać, aby nie mieć komplikacji z jej zaliczeniem bez egzaminów poprawkowych. Istotną kwestią jest przygotowanie planu wraz miejscem, jakie mamy zamiar przeznaczyć na naukę.
    Podstawowym elementem, który należy wsiąść pod uwagę na współczesnych studiach jest planowanie i organizacja czasu. Na początku semestru student powinien dokonać analizy dotyczącej ilości materiału oraz czasu, jaki powinniśmy poświęcić na jego opanowanie adekwatnie do naszych indywidualnych potrzeb wiążących się z tempem przyswajania wszelkiej wiedzy. Tuż po oszacowaniu potrzebnego na naukę czasu najlepiej rozłożyć go równomiernie gdyż nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkiego od razu. Powinniśmy również pozostawić więcej czasu dla siebie w weekendy gdyż każda osoba potrzebuje chwili relaksu w każdej postaci zarówno odpoczywając, jak i bawiąc się na imprezach wraz ze znajomymi, przyjaciółmi. Takie wytyczne mogą wpłynąć pozytywnie na nasze nastawienie i psychikę w związku z poczuciem kontroli nad własną - wyuczoną wiedzą a pozostałym do opanowania materiałem. Należy określić ile stron A4 notatek dziennie jesteśmy w stanie przeczytać, korzystnym założeniem jest 20-30 z tego względu, że niekiedy jest t całość jednego wykładu a ponadto więcej przeczytanych stron nie zapamiętasz, a tylko będziesz bardziej zmęczony.
    W miejscu, jakie będzie przeznaczone na naukę powinny znajdować się niezbędne do nauki pomoce takie jak książki, kalkulator czy notatki. Umożliwi nam to kontrolę nad równowagą i koncentracją nad materiałem. W naszym otoczeniu nie powinny znajdować się inne zbędne przedmioty np. śmieci, niepotrzebne książki, brudne naczynia itp. Ucząc się wieczorami i w innych porach dniach, w których słabe oświetlenie może wpłynąć niekorzystnie na tryb naszej pracy, przez co powinniśmy wyposażyć nasze miejsce do nauki w odpowiedniej, jakości oświetlenie.
    Takie czynniki wpływające negatywnie na naszą koncentrację możemy podzielić na dwie grupy zewnętrzne i wewnętrzne.
    Do zewnętrznych możemy zaliczyć wspomniane wyżej warunki znajdujące się wokół osoby uczącej się: złe światło, temperatura, rozpraszające przedmioty pogada, sprzęty RTV - radio, telewizor, czy również telefon bądź impreza w sąsiednim pokoju itp.
    Natomiast wewnętrzne czynniki określają stan psychiczny danej osoby i to, co się z nią w danej chwili dzieje np. złe samopoczucie, brak motywacji, przemęczenie psychiczne bądź zła organizacja czasu przeznaczonego na naukę itp.
    Na czynniki wewnętrzne mamy mały wpływ, aby je wypełni wyeliminować przed nauką, natomiast z zewnętrzne możemy wyeliminować bynajmniej w znacznej ich części.
    Jednakże duży wpływ na naszą nauką ma również aktywne słuchanie i odpowiednie skupienie na wykładach, a ponadto prowadzenie systematycznych notatek za pomocą, których będziemy mieli możliwość powtórzenia i przyswojenia wielu istotnych informacji, na które wpływa jedna ważna zasada - im częściej osoba ma do czynienia z daną informacją, tym lepiej ją zapamiętuje.
    Ważną metodą przyswajania wiedzy jest metoda aktywna polegająca na przejrzeniu wcześniej tematu, który ma być omówiony na kolejnych zajęciach i wynotowanie pytań, które umożliwią uzupełnienie wiedzy na dany temat. Dzięki takiemu podejściu do tematu student, uczeń ma możliwość automatycznej i łatwej koncentracji przez wzgląd na to, iż jest skupiony na poszukiwaniu odpowiedzi na zaznaczone przez niego wcześniej pytania.
    Aktywne słuchanie umożliwia zapamiętanie, zapisanie jak również analizę i zastosowanie wysłuchanych informacji. Pod czas wysłuchiwania treści wykładów ważne jest, aby być na nim od samego początku do samego końca, ponieważ bardzo często istotne informacje, rady i podsumowania zawierające ważne wskazówki, które zostają podawane najczęściej na początku jak również na końcu prezentowanego tematu. Słuchając należy zwracać uwagę na to, co jest omawiane- zagadnienia, pojęcia, informacje, a nie na to, w jaki sposób wykładowca mówi. Należy zwracać szczególną uwagą, podczas gdy są wyodrębniana główna idea, koncepcje, szczegóły, czy różnice miedzy innymi ważnymi pojęciami.
    Koncentracja polega na nastawieniu psychicznym polegającym na postanowieniu i kontroli myśli ułatwiając śledzenie tematu wyszukując w nim istotnych elementów oraz ignorowaniu czynników otoczenia, które odbiegają od danego wykładu, przedmiotu, czy pojęcia.
    Oprócz koncentracji ważne jest nastawienie psychiczne do wykładu, lekcji, tematu gdyż, aby aktywnie uczestniczyć i zapamiętywać istotne informacje powinniśmy wcześniej nastawić pozytywnie, a mianowicie, iż temat będzie ciekawy oraz zostaną na nim uwzględnione bardzo ważne elementy do zanotowania. Musimy iść na wykład przekonani, że podane na nim informacje wpłyną korzystnie na nasze życie poglądy jak i odpowiedzą nam na wiele ważnych zagadnień.
    Prowadzenie wartościowych notatek wpływa korzystnie na późniejsze odświeżanie i zapamiętywanie istotnych informacji szczególnie przed ważnymi egzaminami. Podczas notowania powinniśmy również wypracować sobie odpowiedni stały system skrótów, aby długie wyrazy nie zajmowały nam dużo czasu na ich zanotowanie takie jak: np., itd., itp., n/t., m. in. Prowadząc notatki powinniśmy również stosować odpowiedniej wielkości margines, aby zapisywać uwagi, nadchodzące myśli, idee, pomysły, pytania itd., które nie będą powiązane bezpośrednio z wykładem i nie będą zakłócały treści notatek.
    Podczas notowania powinniśmy zastosować układ notowania, uwypuklenia ważności i relacji poszczególnych informacji, który będzie bardzo pomocny podczas przeglądu i powtórek. Taki układ powinien uwzględnić ważność elementów przedstawionych na wykładach, ich związki, relacje między sobą, kolejność, w jakiej zostały przedstawione. Natomiast odrębne cechy, ważność zmiany wątków można podkreślić używając dużych liter, podkreśleń treści, strzałek jak również kolorów. Takie uwzględnienia często ułatwiają przyswajanie wiedzy szczególnie osobom, które zapamiętują w sposób kojarzenia informacji wzrokowo tzw. wzrokowcom.
    Ważną zasadą w przyswajaniu wiedzy jest robienie powtórek: zaraz po wykładach, tego samego dnia wieczorem oraz następnego dnia z rana bądź samo przed wykładem. Im więcej powtórek wykonamy, tym więcej informacji zapamiętamy.
    W wielu przypadkach pojęcie nauka na bieżąco się nie sprawdza, są natomiast pewne wyjątki, które wręcz wymagają systematyczności oraz ciągłego powtarzania materiału i wielu ćwiczeń takich jak np. matematyka, czy też rachunkowość.
    Przed egzaminami warto przerabiać tzw. gotowce z lat ubiegłych tym bardziej, że na stronach wielu uczelni funkcjonuje tzw. rynek zeszłorocznych egzaminów. Dzięki temu można zorientować się, w jaki sposób dany wykładowca układa egzamin - testy jak również sprawdzić, jaką wiedzę posiadasz i nad czym powinieneś jeszcze popracować. Ucząc się powinniśmy zwracać szczególnie uwagę nad tym, co sprawia nam największą trudność jednakże, jeżeli istnieje coś niesamowicie trudnego, czego sami nie możemy zrozumieć należy to zignorować. Takie podejście jest nieracjonalne z jednego punktu widzenia natomiast z drugiego zaoszczędzamy mnóstwo czasu na naukę następnych elementów gdyż kolokwium nie skupia się tylko i wyłącznie na jednym pytaniu, zagadnieniu.
    Po nauce warto kontrolować zapamiętaną wiedzę, a mianowicie warto zadać sobie kilka pytań na kartce, po czym odkładając na bok wszelkie pomoce naukowe odpowiedzieć sobie na nie pisemnie i sprawdzić czy odpowiedzi były prawidłowe. W ten sposób sam sprawdzasz ile zapamiętałeś, a ile jeszcze zostało przed Tobą oraz to, co należy jeszcze powtórzyć. Powinniśmy również kontrolować czas na odpowiedź pod zegarek, ze względu na to, że egzaminy zarówno pisemne jak i ustne są ograniczoną ilością czasu.
    Ważnym czynnikiem podczas nauki są przerwy przez wzgląd na to, iż odpręża to umysł i umożliwia lepsze przyswajanie kolejnych pojęć. Metodą na psychikę człowieka są również nagrody, a mianowicie wyznaczanie osiąganego celu np. zaliczenie kolokwium, sesji, egzaminu na daną ocenę, skalę punktów itp., za którą otrzymamy wyznaczoną przez samego siebie nagrodę. Nie powinniśmy również karać się za niepowodzenia czy odmawiać przyjemności do zakończenia semestru, gdyż jest to niekonieczne, a każdy z nas bez względu na ilość obowiązków i nauki do opanowania potrzebuje relaksu i kontaktu z przyjaciółmi.
    Ważnym elementem przed egzaminem jest sen, osoba niewyspana nie jest w stanie w pełni skupić się nad zadaniami i pytaniami, na które musi odpowiedzieć. Podczas snu wszelkie informacje, które powtarzałeś dzień wcześniej układają się w całość, dzięki czemu następnego dnia będzie ci łatwiej odpowiedzieć samemu sobie na wiele nurtujących pytań.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz